|
...Прийшла якось людина до мудреця та попросила навчити її відрізняти істину від обману, красу від безладу, навчити її радості життя. Подумав мудрець і навчив людину танцювати...
Древня арабська притча
За останні роки інтерес до проблеми творчості значно зріс, а в умовах позашкільних закладів він є особливо актуальним. Творчість – це спосіб самовираження, саморегуляції людини, світобачення як засіб пізнання світу через творче сприйняття і практичне перетворення діяльності. Тому все більшого значення набуває розвиток таких властивостей особистості, які дають можливість творчо використати здобуті знання та вміння.
У наш час люди все більше усвідомлюють, що саме творчість є найважливішою складовою життєвого успіху. І здатність творити можна розвинути. Тому, на своїх заняттях, я постійно підтримую творчість.
Світ змінився. Змінилася наша дитина. Сьогодні на землю прийшли космічні діти, діти кольору індиго. Це – колір інтелекту. Діти Сонця. Дослідники кажуть, що діти прийшли в умови, які не відповідають їхньому рівневі розвитку, суспільство ще не готове прийняти таких дітей. Розвиток обдарованих дітей стримують відсутність необхідної для вияву їх талантів матеріальної бази; формалізована, автоматизована система навчання; вплив масової культури; недостатня психологічна допомога їм у подоланні комплексу неповноцінності та ін. Це діти з великими-великими крилами, яким ми ці крила інколи відрубуємо.
Час вимагає від нас подивитися на тих, кого ми вчимо, не через окуляри свого предмета, а з позицій психології, педагогіки, методики та фізіології. І тоді ми, мабуть, зуміємо відповісти на запитання: як же потрібно навчати, виховувати, щоб справді «не втратити», «не нашкодити» здібностям юної особистості, щоб дійсно дієво допомогти їй самоствердитися як творчій особистості, як людині, як професіоналу ХХІ століття.
В своїй діяльності я особливу увагу приділяю розвитку творчих здібностей вихованців під час занять і виховних заходів. І це дало мені змогу побачити наскільки талановиті мої учні, зрозуміти, наскільки велике їхнє бажання розвивати свої здібності, наскільки безмежні їхні можливості. Тому метою своєї роботи бачу: шляхом дослідження інтелектуальних та творчих особистісних якостей гуртківців домогтися диференціації, впливу на розвиток кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей; стимулювати розвиток здібностей кожної особистості, їх творчої сутності.
Творча особистість завжди володіє високим рівнем знань, має потяг до нового, оригінального. Творча діяльність є її життєвою потребою, а творчий стиль поведінки – найбільш характерний.
Талант творчої дитини може бути дуже різноманітним у своїх особистих проявах: швидким і гнучким або потужним і постійним, чутливим і енергійним, надзвичайно працездатним і непередбачуваним, спонтанним. До творчості учнів необхідно готувати, по-перше, постійно і всесторонньо розвиваючи їх відтворюючу уяву, по-друге, планомірно формувати творчі вміння, зокрема, вміння створювати нові образи і сюжети на основі вивченого матеріалу. У розвитку творчих можливостей дітей велике значення має випереджальний характер навчання й виховання. Для розвитку творчих здібностей потрібно підштовхувати дітей до рішення, а не вирішувати за них.
Загальновідомо, що дати імпульс розвитку творчих здібностей, підготувати до творчості може лише творча особистість, яка наділена яскраво вираженими креативними рисами. Велике значення має і відношення педагога до творчих спроб учнів. Дуже важливо, щоб юні таланти відчули інтерес до їх творчості зі сторони розумного, доброзичливого, зацікавленого помічника-педагога. Такий педагог гармонійно поєднує ремесло і творчість: нестандартність роботи, артистизм, виразність мови, талант у спілкуванні з дітьми.
Якщо педагог творчо підходить до організації роботи, чітко складає інструкції, створює творчу атмосферу, емоційний фон заняття, ситуацію успіху – то результатом стає краще розуміння навчального матеріалу, побудова власних інтерпретацій, адже творчість розвивається і творчі сили міцніють тільки там, де є свобода їх прояву. Символом своєї педагогічної діяльності я обрала свічу. Свіча - символ життя, символ горіння души педагога. А якщо до вогника натхнення педагога додати іскорку бажання дитини, то отримаємо спільне багаття творчості і фантазії.
Я, особисто, для цього практикую стимулювання учнів до самовираження, використання різних способів виконання завдань без страху помилитися, оцінювання діяльності дитини не тільки за кінцевим результатом, але й за процесом його досягнення, створення таких педагогічних ситуацій спілкування на занятті, які дозволяють кожному вихованцю проявляти ініціативу. В той же час вживаю заходів для запобігання появи в них переоцінки своїх можливостей.
Творчі учні є гордістю кожного педагога. Ці діти не такі, як інші. Вони – особливі. Вони здатні бачити і відчувати Красу. Їх треба оберігати, допомагати, всесторонньо розвивати, виховувати в кожній дитині – особистість.
Творчість – це не лише своєрідне поєднання здібностей людини, а й своєрідний сплав її особистісних якостей: потреби і вміння самовдосконалюватись, громадської позиції, національної свідомості, власної гідності, працелюбності, відповідальності за свої дії. Виховати з обдарованої дитини особистість, адаптовану до складностей сучасного життя, досить важко. Розвиток і виховання обдарованих, творчих дітей вирішує проблему формування творчого потенціалу суспільства. На мій погляд, тільки творчі особистості несуть в собі надію на наше щасливе майбутнє.
Керівник гуртка-методист Лисиця О. А.
| |